Overslaan en naar de inhoud gaan

Met deze on-page SEO verbeter je je positie in de Google zoekresultaten

Zoekmachine optimalisatie of SEO is een vak apart en vraagt heel wat inspanningen. Google voert geregeld nieuwe updates door aan zijn zoekmachine algoritme en wordt steeds slimmer. Toch zijn er enkele aanpassingen die je zelf kunt doen om je webpagina’s beter te laten ranken in de zoekresultaten. Door onpage SEO bijvoorbeeld. Welke elementen optimaliseer je op een webpagina? Ontdek het hier en ga ermee aan de slag.

Zoekmachineoptimalisatie

De Google zoekrobot is de plek waar veel van je potentiële klanten, bouwers en verbouwers, informatie zoeken. Wil je dat je website door hun gevonden wordt? Dan is het belangrijk dat je hoog scoort in de Google zoekresultaten. Hierin toont de zoekmachine de beste, meest relevante informatie voor bezoekers. Daarom moeten je webpagina’s geoptimaliseerd zijn: technisch (paginasnelheid) en inhoudelijk (content), maar ook op vlak van autoriteit (linkbuilding). Hiervoor doe je aan zoekmachineoptimalisatie of SEO.

On-page versus off-page SEO

On-page SEO betekent dat je elementen binnen je website, op je webpagina’s gaat verbeteren om zo beter te scoren in de Google zoekresultaten. Bij off-page optimalisatie, gaat het om het optimaliseren van factoren buiten je webpagina of -site, door bijvoorbeeld linkbuilding. Hierbij linken andere, relevante websites naar jouw website linken. Dit heb je minder zelf in de hand dan on-page elementen. Hieronder de verbeteringen die je op je webpagina’s kunt doorvoeren.  

De laadsnelheid

Als een pagina traag laadt zal een ongeduldige bezoeker je pagina sneller verlaten (bounces), maar zal je pagina ook minder goed scoren in de ranking. Er bestaan heel wat tools op het web om de snelheid van je webpagina te testen. Test hier de laadtijd van je pagina’s. Afbeeldingen en video’s zijn vaak de boosdoeners die je paginalaadsnelheid vertragen. Verklein de bestandsgrootte door je afbeeldingen te comprimeren en plaats geen zware videofiles rechtstreeks op je pagina.

De URL van de pagina

Om je webpagina te optimaliseren ga je één of meerdere belangrijke zoekwoorden strategisch in je teksten plaatsen. Die woorden zijn niet zomaar gekozen maar is het resultaat van een zoekwoordenonderzoek. Maar ook op andere belangrijke plaatsen laat je dit zoekwoord terugkomen. Zoals in de URL van je pagina. Houd ook je URL zo kort mogelijk en vermijd onnodige tekens.

De titel (H1) of headertag

Per webpagina heb je één H1-tag of kop/titel. Deze is zeer belangrijk, want (onder andere) aan de hand hiervan zal Google het onderwerp van je webpagina bepalen. Plaats daarom ook hier het belangrijkste zoekwoord in en het liefst in het begin van je titel. Daarnaast moet de kop of titel ook de aandacht van de bezoeker trekken, concreet genoeg zijn en prikkelen om verder te lezen. Maak hem niet te lang (zo’n 60 tekens). Hulp nodig bij het schrijven van een knaller van een titel en tekst? Onze copywriters weten raad!

De tussentitels (H2)

De tussenkop(pen) of H2 tags geven een paragraaf aan en zorgen voor structuur in je content zodat je tekst makkelijk te scannen is door de lezer. Die weet dan meteen waar paragraaf over zal gaan. Net als de H1 moeten de tussentitels prikkelen om verder te lezen. Gebruik ook hier je belangrijkste zoekwoord(en).

Uitgaande interne en externe links

Niet alleen de URL van de pagina is belangrijk voor on-page SEO. Ook de linken die je in je tekst gebruikt zijn van belang. Uitgaande linken, linken vanuit jouw webpagina naar een relevante externe website laten zien dat je de bezoeker zo goed mogelijk wilt helpen. Daarnaast kan Google zo je website beter in een context plaatsen en weten waarover je pagina gaat. Selecteer er een paar goede linken en verwerk ze in je tekst. Interne linken zijn linken die naar andere relevante pagina’s van je eigen website gaan. Overdrijf echter niet, want te veel linken verminderd de leesbaarheid. Tip: Check ook oude artikels en link naar nieuwe artikels om je pagina’s een boost te geven.

De title tag

De metatitel of title tag is de titel van de pagina die bovenaan in het tabblad verschijnt van de pagina en die je ook zal zien in de lijst met Google zoekresultaten. Ook hier is het zoekwoord cruciaal. De title tag is moet aansluiten bij de zoekvraag van de zoekers en hun moet overtuigen om hierop te klikken. Het verhoogt de relevantie van je pagina en zorgt ervoor dat je pagina hoger scoort. Maak je title tag aantrekkelijk en niet te lang, zo’n 60-65 tekens is voldoende.

De Meta-omschrijving

In de meta-omschrijving of meta tag plaats een verduidelijkend inleidend tekstje. Plaats ook hier de belangrijkste zoekwoorden in en zorg dat de inhoud overeenkomt met hetgeen de bezoekers op de landingspagina gaan lezen. Plaats in de metatag ook een call-to-action.

Call-to-actions

Komt een bezoeker vanuit Google naar je pagina, en verlaat hij die vrij snel zonder een actie te uit te voeren, dan wordt dit als ‘bounce’ geregistreerd. Dit wil zeggen dat hij niet vond wat hij zocht. Is je tekst niet louter informerend en wil je je bezoeker aanzetten tot een actie, dan voeg je call-to-actions in de vorm van een button of link toe zoals: download hier, registreer je hier, neem contact op, enzovoort. Spendeert een bezoeker wat tijd op je pagina en klikt hij op de CTA dan kan dat een verschil maken ten opzichte van pagina’s waar men minder tijd doorbrengt en niet verder klikt.

Afbeeldingnamen en alt-tekst

Wist je dat de naam van je afbeeldingen ook belangrijk is? Verwerk ook hier je belangrijk zoekwoord in of een beschrijving van wat er in de afbeelding te zien is. In de alt-tekst zet je ook altijd wat er op de afbeelding te zien is. Zo weet een bezoeker ook wanneer de afbeelding niet geladen wordt wat er afgebeeld wordt.  

Tekst en semantisch zoeken

Zoekers moeten zo compleet mogelijk geïnformeerd worden. Ze lezen graag content die een antwoord geeft op al hun vragen. Google houdt daarom al verschillende jaren niet meer alleen rekening met een zoekwoord. Maar ook met relevante context, die belangrijk is om het zoekwoord en onderwerp meer betekenis en body te geven te geven. Hoe completer je content, hoe beter dus. Vraag hulp voor het schrijven van een tekst die zowel voor Google als je lezer scoort.

Wil je graag je teksten laten optimaliseren voor je potentiële klanten en Google? Neem contact op met het team van Building Impact.

Nieuwsgierig naar het kunnen van onze copywriters? Neem een kijkje op onze website www.bouwinfo.be in de teksten voor onze (andere) bouwpartners.

Wil je graag je teksten laten optimaliseren?