Overslaan en naar de inhoud gaan

Instagram versus Facebook: wanneer gebruik je welk kanaal?

Instagram en Facebook zijn beide sterke mediakanalen, maar wanneer zet je het best wat in? Velen denken dat Instagram het populairst is en dat Facebook verleden tijd is. Maar niets is minder waar. We leggen je graag uit welk kanaal je best inzet afhankelijk van je doel.

Communiceren op Instagram of Facebook: wat is het verschil?

Qua gebruikersaantallen loopt Facebook in 2022 met 10 300 000 gebruikers voor op Instagram dat zo’n 6 600 000 gebruikers heeft. Beide zijn populaire kanalen om in te zetten voor je marketingstrategie.

Een groot verschil tussen Facebook en Instagram is het belang van het beeld. Op Instagram is vooral het beeld primair aan de tekst, want bij dit kanaal worden de foto’s weergegeven als een soort van fotoboek. De samenhang tussen de verschillende foto’s die je plaatst is van groot belang. Wil je een nieuwe foto plaatsen, denk dan eerst goed na of de post bijdraagt aan je (merk)verhaal. Enkel dan biedt het een meerwaarde voor je Instagrampagina. Je wil namelijk dat mensen je ‘fotoboek’ interessant vinden en benieuwd zijn naar het volgende.

Bij Facebook werkt het vooral omgekeerd. Daar plaats je de berichten los van elkaar en is de tekst belangrijker dan het beeld. De inhoudelijke samenhang is voor dit sociale mediakanaal dus niet echt van toepassing, maar een eenduidige stijl mag je niet over het hoofd zien. Dit zorgt ervoor dat je herkenbaar blijft bij je publiek. Wanneer je Facebook zakelijk gebruikt, focus je je niet meteen op het merkverhaal, maar eerder op het contact met potentiële klanten om je producten of diensten te kunnen promoten en verkopen.

Welk doel wil je bereiken?

Het doel dat je als zakelijke gebruiker wil bereiken met je social media bepaalt voor een heel groot deel welk platform het meest geschikt is. Reclame maken, bekendheid en zichtbaarheid krijgen worden door bedrijven als voornaamste redenen naar voren geschoven om social media in te zetten. Wanneer het om leadgeneratie of community-building gaat, zijn zowel Facebook als Instagram geschikt, alleen werkt dit wel op een andere manier.

Facebook wordt vaak gebruikt als reclametool. Wil je echter een community opbouwen, dan maak je best gebruik van de events en (privé)groepen. Wil je graag meer interactie met je posts? Dan kies je beter voor Instagram. Dit platform is heel visueel en nodigt sneller uit tot contact doordat je makkelijker het gesprek aangaat met je doelgroep via posts en stories. Ook hiermee creëer je een community die je verder kan uitbouwen. Ook om naamsbekendheid te creëren en je merk te profileren is Instagram uiterst geschikt. Via Facebook kan je ook stories of verhalen posten, maar we merken dat dit type content meer via Instagram bekeken wordt.

Staat klantenservice bij jou bovenaan en wil je dit makkelijk in je online verhaal betrekken? Dan is Facebook, dankzij de verbinding met Messenger, een handige kanaal om mee te communiceren. Je kan hiermee snel en makkelijk de vragen van je klanten beantwoorden. Ook op Instagram, kan je privéberichten sturen, maar toch krijgt Facebook in professionele context de voorkeur om via de chatfunctie te communiceren.

Wat is je doelgroep?

De gebruikers van Instagram en Facebook zijn een beetje verschillend. De doelgroep van Instagram is vooral jongeren en jongvolwassen, al is grootste groep Instagram-gebruikers tussen 18 en 35 jaar oud. Facebook is populair bij een bredere groep volwassenen, van 18 tot hoogbejaard waarvan het grootste publiek zich in de leeftijdscategorie tussen 25 en 35 situeert (22%), gevolgd door een groep met een leeftijd tussen 35 en 44 jaar oud (18%) en tussen 45 en 54 jaar (18%). Facebook is minder populair is bij de jonge gebruikers, in de leeftijdsgroep beneden 19 jaar.

Afhankelijk van je doelgroep, gekoppeld aan je doelen kun je je social mediakanalen kiezen. Is je bedrijf vooral gericht op jongvolwassenen? Dan is Instagram een goed kanaal. Is je bedrijf eerder zakelijk, of wil je een breder doelpubliek aanspreken dan is Facebook een prima keuze.

Hoe word je makkelijker gevonden?

Je wil natuurlijk ook dat je doelpubliek je makkelijk en snel kan vinden. Door hashtags met keywords te gebruiken, vinden mensen je eenvoudig terug op Instagram. Je account wordt dan voorgesteld aan mensen die deze hashtags interessant vinden. Zo word je zelfs voorgesteld aan mensen die je helemaal nog niet kennen. Op Facebook kan je met je privéprofiel al je vrienden uitnodigen om jouw pagina te liken en te delen. Op die manier creëer je meer bereik voor je bedrijfspagina. Je kunt natuurlijk ook advertenties inzetten om een groter publiek te bereiken.

Online adverteren

Sinds Instagram in 2012 werd overgenomen door Facebook (nu Meta), zijn beide platforms vergelijkbaar wat reclame betreft. Met een Facebookaccount kan je op zowel Facebook als Instagram adverteren. De advertenties werken bovendien op dezelfde manier, doordat het hetzelfde advertentienetwerk is. Op beide platformen adverteren heeft het grote voordeel dat de advertenties elkaar aanvullen. Gebruikers van Facebook en Instagram zullen je advertentie op beide platformen zien voorbij komen, het sneller herkennen en makkelijker doorklikken.

We kunnen eigenlijk concluderen dat Instagram en Facebook elk hun eigen sterktes hebben en je je doelstellingen en doelgroep goed onder de loep moet nemen. Plaats de eigenschappen naast elkaar en weeg zo af welk kanaal - of misschien beide - voor jou het meest efficiënt is.

Wil je graag social media inzetten voor de online marketingstrategie van je bedrijf? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.