Hoe beter scoren in de lokale zoekresultaten van Google?
De concurrentie tussen online en offline winkels wordt groter. Veel lokale bedrijven investeren meer en meer in online marketing. Een aspect hiervan is SEO. Hoe kun je beter scoren in de lokale Google zoekresultaten? We geven enkele tips.
Word gevonden in de zoekresultaten
Zo’n 80% van de mensen zoekt een kleiner, lokaal bedrijf eerst online op voordat ze er contact mee opnemen. Zo’n 72% van de consumenten die online een lokale winkel opzoeken, bezoeken de fysieke winkel als die binnen de 8 kilometer gelegen is. Het dus geen slecht idee om als lokaal bedrijf in te zetten op online marketing, of specifiek zoekmachineoptimalisatie (SEO).
Maak een Google Mijn Bedrijf account
‘Google Mijn Bedrijf’ is de etalage van je bedrijf in Google Search en Maps. Je kiest welke info je bezoekers zien wanneer ze met een lokale zoekopdracht naar je bedrijf zoeken. Je kan er actuele informatie en foto’s posten en/of aanpassen. Denk maar aan openingsuren, speciale aanbiedingen, … Gebruik je ‘Google Mijn Bedrijf’ niet, dan loop je mogelijk lokaal verkeer mis. Geen slecht idee dus om nu je account te maken (moest je dat nog niet gedaan hebben).
Optimaliseer je metatags
De, nu iets langere, metatags zijn de uithangborden van je bedrijf in Google Search. Ze informeren en moedigen aan om te klikken naar je webpagina. Je schrijft voor mensen, zorg dus voor relevante info en dat je tags overeenkomen met de info op je pagina. Gebruik je belangrijkste zoekwoorden maar overdrijf niet. Plaats bijvoorbeeld je ‘lokale zoekwoord’ eerst, gevolgd door ‘- tweede zoekwoord’ en daarna ‘| je bedrijf’.
Online beoordelingen
Vroeger had je mond-tot-mond reclame, nu zijn er de snelle beoordelingen online. Je online reviews zijn je reclameborden en de impact ervan is niet te onderschatten! Ze dragen bij aan je reputatie en wekken vertrouwen op bij je klanten. Online beoordelingen worden veel gelezen, geloofd en gevolgd! Ze kunnen opduiken in Google Search, op Facebook, externe websites, …
Enkele tips:
- Google My Business SEO reviews zorgen voor een SEO-boost, ze tellen dus mee voor de lokale zoekresultaten ranking.
- Vraag je klanten gerust om een review. Tevreden mensen hebben soms een duwtje in de rug nodig om te reageren maar ze doen het graag.
- Reageer (wanneer mogelijk) op beoordelingen, ook als ze negatief zijn.
- Hou het beleefd, erken fouten waar nodig en probeer ze recht te zetten.
Lokale linkbuilding
Je weet dat content en linkbuilding belangrijk zijn voor SEO. Ook op lokaal vlak. Publiceer voor je lokaal bedrijf in lokale media en publiciteitskanalen. Maak een media-overzicht, vind de juiste contactpersonen en neem hiermee contact op. ‘Wie kent wie’ is belangrijk op lokaal vlak. Wat ook interessant is, is het samenwerken met een ander bedrijf. Zoek een ideale partner om samen content mee te verspreiden.
Ook als kleine garnaal tussen de grote bedrijven is het belangrijk in te zetten op online marketing. Investeer in een goede positie in de lokale zoekresultaten en laat de lokale concurrentie achter je. Met onze tips kom je al een heel eind.