Vindt Google je webshop? SEO tips voor e-commerce
Dat je je website moet optimaliseren voor zoekmachines weet je al. En je webshop? Wordt deze gevonden en scoort hij hoog in de Google ranking? Lees hier over SEO voor e-commerce.
SEO voor je webshop?
Je wilt dat je prospects je webshop vinden. Als ze deze nog niet kennen, ontdekken ze hem vaak dankzij Google of een andere zoekmachine. Het is daarom belangrijk dat je webshop in de zoekresultaten voorkomt, en het liefst op de eerste pagina. SEO is dus ook nodig voor e-commerce.
Zorg voor een goede sitestructuur
Een bezoeker wil snel en gemakkelijk zijn weg vinden in een webshop. Een goede sitestructuur is dan belangrijk. Ook voor de Google spiders is dit zo. Je krijgt hierdoor een betere Google ranking. Zorg dus voor een logische structuur, vooral voor de productpagina’s, en maak duidelijke categorieën. Hou de productpagina’s op minder dan 3 klikken van de homepage. De homepagina krijgt meestal een hoge pagerank, en de productpagina’s profiteren hiervan mee.
Optimaliseren van pagina’s
Voor je begint moet je even nadenken: welke pagina’s wil je optimaliseren? Heb je productpagina’s waarvan het assortiment snel verandert? Dan moet je deze misschien niet optimaliseren. We gaan er hier vanuit dat je een vrij stabiel productaanbod hebt. Voor je pagina’s schrijf je dus SEO vriendelijke teksten. Dit begint, zoals voor elke te optimaliseren pagina, met een goed zoekwoordenonderzoek.
Specifieke zoekwoorden
Doe zoekwoordenonderzoek voor je webshop. Kies per pagina de meest relevante termen. Hou hiervoor rekening met je doelgroep. Welke woorden gebruiken zij? Voor je webshop moeten deze vooral specifiek zijn. Bijvoorbeeld: het woord ‘schoenen’ kiezen voor een schoenen webshop is te algemeen. Gebruik daarom long tail zoekwoorden. Het voordeel is dat iemand die op dit specifiek zoekwoord zoekt, sneller een aankoop doet.
Denk aan onpage elementen
Veel tips voor het optimaliseren van je website kun je ook toepassen op je webshop. Er zijn enkele onpage elementen die telkens terugkomen in het SEO verhaal. Hieronder een opsomming van plaatsen waar je zoekwoorden in verwerkt:
- Titels, tussentitels en body copy
- Aantrekkelijke title tags (max. 64 tekens) en description tags (140 tot 160 tekens)
- Bestandsnaam van de afbeelding (met product- en merknaam)
- Eenvoudige Alt- en Title attributen bij afbeeldingen
- Unieke, relevante URL’s (vb: www.webwinkel.be/product-categorie/product)
- Linkteksten of ankertekst
En linkbuilding?
Denk ook aan linkbuilding. Zorg dat er kwalitatieve linken naar je pagina’s gaan. Dit betekent relevante links van sites met autoriteit. De kwantiteit, dus het aantal links die naar je site gaan, is niet meer zo belangrijk.
Schrijf unieke productomschrijvingen
Unieke content lust Google wel. We zeiden het al in de blog over schrijven van goede content voor je webshop, neem niet klakkeloos de productbeschrijvingen van de fabrikant over! Schrijf voor elk product unieke content. Denk: natuurlijke productomschrijvingen met strategisch geplaatste zoekwoorden. Je bezoekers zullen je dankbaar zijn.
Toon je producten met afbeeldingen of video
Een webshop draait grotendeels om visuele content. Net als in een fysieke winkel zien klanten graag de producten. Ook voor SEO wordt beeld belangrijker. Plaats kwalitatieve foto’s en video’s van je producten. Zorg dat de meta tags op punt staan. Wanneer er dan in Google gezocht wordt naar afbeeldingen, zullen je producten beter verschijnen in de zoekresultaten. Let er wel op dat je niet inboet aan laadtijd.
Gebruik klantenreviews
Je klanten hebben een mening, gebruik deze. Stimuleer hen om reviews te schrijven. Niet alleen is user generated content goed om prospects over de streep te halen. Ook is het voor je positie in het nieuwsoverzicht positief.
Laat klanten het woord verspreiden op sociale media
Je wilt dat klanten je webshop ook buiten je website aanprijzen. Sociale media zijn hiervoor ideaal. Voeg daarom sociale media knoppen toe aan de productpagina’s. Zo zien ook de vrienden en volgers van je klanten het gekochte product. Handig toch, gratis reclame? Reclame die best waardevol is omdat het een natuurlijke manier van linkbuilding is. Én, niet te vergeten, sociale media zijn voor Google een teken van autoriteit. Goed voor de ranking dus.
Beveilig je site
Veilig online shoppen. Dit is een grote vereiste voor je bezoekers. Je wilt toch ook niet dat je bankgegevens open en bloot op het net staan? Een webshop met een HTTPS encryptie is dus geen luxe. En niet alleen stelt het je bezoekers gerust, ook levert het je een betere Google rating op.
Zorg voor een goede zoekfunctie op je site
Een zoekfunctie in je webshop is voor je bezoekers een bruikbare tool. Net als Google moet deze zo werken zodat de meest relevante resultaten worden getoond. Denk hierbij ook aan spelfouten, voorspellingen van zoekresultaten en het gemakkelijk terugvinden van producten. Dit wil zeggen dat de producttitels en categorieën op punt moeten staan. Alleen zo kan de zoekmachine, en dus ook de bezoeker, de producten vinden.
Kom mobiele shoppers tegemoet
Steeds meer mensen zijn mobiel verbonden met het internet. Op de trein wachten en even online shoppen, het is een realistisch scenario. Een niet-mobiele webshop bekijken op je smartphone? Onmogelijk. Een mobielvriendelijke webshop is dus welkom. Kies voor een responsive site, een aangepast mobile design of een handige app. Het verhoogt niet alleen het gebruiksgemak van je bezoekers, je scoort ook hoger in de ranking van de mobiele zoekresultaten.
Controleer regelmatig op fouten
Last but not least, deze laatste tip. Controleer je webshop regelmatig op fouten, maak hier een gewoonte van. Een webshop heeft al gauw veel pagina’s, een fout is dan snel gebeurd. Kijk na of alle links werken, zowel binnen als buiten je site. En bespaar je bezoekers van 404’s. Google Webmaster Tool kan je hiermee helpen.
SEO voor je webshop is een continu proces. Er kruipt wat tijd in, maar het is zeker geen overbodige luxe. Je e-commerce wordt gevonden door de Google spiders en zo ook door bezoekers. Er zijn raakpunten met SEO voor je website. Toch zijn er andere klemtonen. Denk vooral aan de sitestructuur, productomschrijvingen en een mobiele versie. En vergeet niet te controleren.
De SEO van je webshop liever aan i-Folks overlaten? Geef een seintje en we kijken wat we voor je kunnen betekenen.