Tips om je contactpagina te verbeteren
De contactpagina is een van de belangrijkste pagina’s van je website. Is die van jou geoptimaliseerd voor je bezoeker? Wat moet er zeker opstaan? Enkele tips.
De contactpagina is alles
De contactpagina op je website is essentieel en populair. Of zou dat toch moeten zijn. Bezoekers komen er rechtstreeks in aanraking met je bedrijf en worden er aangespoord om actie te ondernemen. Zoals: informatie vragen, een afspraak maken, je winkel bezoeken, je diensten of producten inhuren of kopen.
Een contactpagina die doet ‘doen’
Je bezoekers zijn geen hordelopers. Zorg dus dat je contactpagina laagdrempelig, uitnodigend en duidelijk is. Zo vinden je prospects en klanten makkelijk de informatie die ze nodig hebben en kunnen ze snel contact met je opnemen. Toon dus relevante gegevens. Plaats het item ‘contact’ achteraan in het menu van je website, zo vinden bezoekers het snel terug. Dit is een web-standaard.
De basiselementen:
Je contactpagina moet de contactgegevens van je bedrijf én een contactformulier bevatten. Beide? Best wel. Zo kan je bezoeker zelf kiezen hoe hij contact met je opneemt.
- Contactgegevens:
Denk aan je volledige bedrijfsnaam, telefoonnummer, e-mailadres, fysieke adres, eventueel het BTW-nummer (bij een webshop), openingsuren en sociale mediakanalen. Een Google Maps-kaart is altijd handig voor de vindbaarheid. Of misschien een foto van je pand? Ook als je geen bezoekers ontvangt, vermeld je best je fysiek adres. Zo straal je vertrouwen uit. - Contactformulier:
Maak je contactformulier niet te lang en beperk de verplichte velden. Vraag je bezoeker niet het hemd van het lijf. Vraag enkel de gegevens die je echt nodig hebt zoals naam, voornaam, e-mailadres. Wil je meer weten? Maak dan je formulier visueel kort en verspreid je vragen met invulvelden over meerdere kolommen. Zo zullen je bezoekers het formulier zeker invullen.
Tip: vermeld dat je de gegevens alleen gebruikt om de vraag te behandelen en dat je de privacy respecteert.
Recht naar de verzendknop
Een contactpagina bestaat niet alleen uit contactgegevens en een formulier. Het is ook een uitnodiging om contact op te nemen. Hoe doe je dat? Met overtuigende copy. Denk aan een duidelijke titel en een korte inleiding waarin je uitpakt met de voordelen die je je klanten biedt. Maak er een open uitnodiging van want het contact is gewenst maar vrijblijvend. Schrijf het dus ook zo.
Een verrassend design
Een effectieve contactpagina, heeft vaste elementen, maar hoeft niet saai te zijn! Verras je bezoekers gerust met een fris creatief design, iets dat bijblijft. Een persoonlijke toets en originaliteit is zeker toegestaan maar zo dat het niet afleidt van je core business.
Enkele tips:
- Brand inspired: zorg dat de pagina bij je merk past qua look and feel en tone of voice
- Persoonlijk: gebruik een foto van je team: toon het gezicht achter het bedrijf
- Maak een statement: durf op te vallen door het net iets anders te doen: font, kleur, illustraties, gebruik van witruimte, vormen, …
- Humor: gebruik speelse copy of grappige afbeeldingen
- Responsive: denk aan de gebruiksvriendelijkheid voor mobiele apparaten bv. tap-to-call-button
Tot slot: de bevestigingspagina
Laat je bezoeker niet in onzekerheid wanneer hij het contactformulier heeft ingevuld. Bedank hem en bevestig dat je zijn vraag ontvangen hebt. Dit kan via de combinatie van een bedankpagina en een e-mail. Vertel eventueel wanneer men reactie mag verwachten. Maak een ruime schatting zodat je geen loze belofte maakt. Zeg desnoods ‘zo snel mogelijk’ als je niet zeker bent.
Tip: Je kunt de extra ruimte op je bedankpagina gebruiken om producten of blogberichten te promoten. Zo hou je je bezoeker langer op je website.
De contactpagina van je website is belangrijk. Bezoekers kunnen er converteren en belangrijke acties ondernemen. De pagina moet duidelijk en functioneel zijn maar een dosis humor en creativiteit is zeker ook welkom.