Overslaan en naar de inhoud gaan

Third party cookies worden verbannen, wat nu?

Third party cookies of cookies door derden worden niet meer toegestaan. Hierdoor kun je bezoekers niet meer via cookies volgen voor advertenties. Ondertussen heeft Google dit voor Chrome al verschillende keren uitgesteld naar 2024. Wanneer het eindelijk zover is, heeft het een invloed op je website, online marketingstrategie en advertenties. Dit moet je erover weten.

Gedaan met cookies van derden

Veel surfers vinden cookies vervelend en al zeker de cookiemeldingen. Nochtans kies je zelf als gebruiker welke cookies geactiveerd worden. De meeste sitebezoekers lezen echter de cookiemelding niet en klikken de vervelende pop-ups snel weg. Dat er advertenties opduiken, hebben ze dus zelf in de hand. Ook voor Third party cookies, ook gekend als volgcookies, wordt er expliciet toestemming gegeven, toch komt er een einde aan. Hoe zit dat?

Wat zijn Third Party Cookies

Misschien moeten we beginnen met het begin. Even in ‘gewonemensentaal’, wat zijn Third party cookies? Een cookie is een stukje code dat extra functionaliteit aan een website toevoegt. Een First party cookie heeft hetzelfde domein als de site die wordt bezocht. Third party cookies, of als je vertaalt, cookies van derden, zijn cookies afkomstig van een ander domein en externe server dan de website die bezocht wordt.

Third Party Cookies en online marketing

Waarvoor worden deze cookies in online marketing gebruikt? Third party cookies kunnen bepaalde diensten voorzien zoals bijvoorbeeld een live chat. Maar ze worden voornamelijk gebruikt om bezoekers te volgen om daarna gerichte advertenties te kunnen tonen. Ze worden vaak ingezet voor een Real Time Bidding strategie. Het doel hiervan? Zoveel mogelijk relevante bezoekers bereiken en overhalen in hun klantenreis of customer journey. Denk maar aan de advertenties die je op Google of Facebook ziet als je iets hebt opgezocht. Zoals gezegd komt hier een einde aan. Waarom?

Veroordeling IAB door GBA

De pop-up voor cookies die vaak gebruikt wordt, en afkomstig is van het Amerikaanse Interactive Advertising Bureau (IAB), is in strijd met de GDPR of AVG. Het bedrijf schendt met het systeem de Europese privacywet. Ze werken namelijk met een TCF-systeem (Transparency and Consent Framework) of TC Strings waarmee de voorkeuren van de bezoekers worden opgeslagen en doorgegeven. De TC String en cookie worden aan een IP-adres gekoppeld, wat ook gezien kan worden als persoonsgegevens. Deze persoonsgegevens werden verwerkt, verrijkt en gedeeld met adverteerders.

Kortom, er werd niet voldoende toestemming gevraagd voor het opslaan en doorgeven van de gegevens én er werd niet voldoende geïnformeerd over wat er met de gegevens zou gebeuren.

De Belgische gegevensautoriteit heeft op 2 februari 2022 geoordeeld dat het IAB hierdoor niet aan de GDPR voldoet. Ze kregen hiervoor een geldboete opgelegd. Hierdoor mogen in heel Europa advertenties die gebaseerd zijn op het bezoekgedrag niet meer worden aangeboden.

Wat zijn de gevolgen?

Zo’n 80% van de Europese websites gebruiken dit systeem van cookie pop-ups, en krijgen hier dus mee te maken. Het bedrijf IAB kreeg een geldboete en mag het systeem niet meer aanbieden. Iedereen die gebruik maakte van het IAB moet de onrechtmatig verkregen gegevens verwijderen.

Het systeem werd onder andere gekoppeld aan een Real Time Bidding systeem waarbij adverteerders in real time kunnen bieden voor individuele impressies op een website. Hierbij krijgen websitebezoekers gerichte advertenties te zien. In 2023 worden de Third party cookies verbannen. Dit heeft gevolgen voor Google en Facebook en hun online advertentiemarkt. Wat nu?

Alternatieve marketingstrategie

Wees eerlijk, echt verleidelijk is het niet: gevolgd worden en te pas en onpas geconfronteerd worden met advertenties over iets wat je hebt opgezocht. Misschien is het tijd om deze opdringerige, onsympathieke manier van online marketing los te laten. Hoe?

Bedrijven gaan steeds meer zelf gegevens van de bezoekers op hun sites en apps verzamelen. Ook wel First party data genoemd. Hier is uiteraard ook toestemming voor nodig. Dit kan door in dialoog te gaan met klanten en data te verzamelen om zo een gericht aanbod aan te kunnen bieden.

STDC Framework en 7 principes van Cialdini

Zoek je een strategie om potentiële klanten zonder cookies te verleiden? Dan kun je hiervoor het See Think Do Care-model van Google inzetten, gecombineerd met de verleidingsstrategieën van Cialdini.

STDC

Hierbij wordt de (Online) Customer Journey of klantenreis in 4 fases ingedeeld. Zie het als een funnel waarbij je breed begint en steeds doeltreffender kunt segmenteren.

In de See-fase probeer je aandacht te trekken en awareness of bekendheid te creëren SEO en SEA worden hiervoor toegepast. De mensen die interesse toonden kon je dan online met Third party cookies volgen. Je kunt ook zien welke platformen populair zijn bij je doelgroep en dan je campagne laten aansluiten. Mensen gaan nadenken over een potentiële aankoop.

In die Think-fase probeer je de doelgroep die behoefte heeft aan je oplossing te overtuigen om voor jouw merk/bedrijf te kiezen. Ze komen op een landingspagina van je website terecht waar je de klant verleidt om een actie te doen.

In de Do-fase laat je ze overgaan tot actie bijvoorbeeld door in te schrijven, een bestelling te plaatsen, contact op te nemen, … Maak het ze makkelijk en zorg voor een optimale beleving en gebruiksgemak.

Tot slot heb je de Care-fase waarbij je loyaliteit hebt opgebouwd en de kans bestaat dat er herhaalaankopen zullen zijn. Soigneer je klanten dan ook.

Meten is weten, en dat wordt per fase in de klantreis met behulp van KPI’s (Key Performance Indicatoren) ook gedaan. Zo weet je hoe effectief je online marketingstrategie is.

Cialdini: 7 verleidingstrategieën

Voeg aan die onlineklantenreis meer beleving toe. De 7 verleidingsstrategieën van Cialdini, kunnen hierbij van pas komen. Zicht op je ‘verhaal’ is hierbij belangrijk.

  • Wederkerigheid: als de klant iets krijgt heeft hij de neiging iets te willen terugdoen
  • Toewijding en consistentie: als iemand een keuze gemaakt heeft dan blijft die vaak hieraan trouw
  • Sociale bewijslast: je neemt het gedrag over van mensen die bij je ‘groep’ horen
  • Sympathie: iemand die hij sympathiek of aardig vindt zal de klant makkelijker overtuigen
  • Autoriteit: iemand die al bewezen heeft kennis van zaken te hebben wordt snelle geloofd
  • Schaarste: als je denkt iets mis te lopen, ga je sneller actie ondernemen
  • Eenheid en verbondenheid: als je je verbonden voelt dan kan men het gedrag beïnvloeden

Welke online strategie past dan het best bij jouw verhaal en merk? Probeer dit duidelijk voor je bedrijf te bepalen. Bekijk in welke fase van de klantenreis je de verleidingsprincipes kunt inzetten en welk communicatiemiddel hierbij aansluit. Zet dit uit op een grid met See, Think, Do horizontaal en de 7 verleidingsstrategieën verticaal. Plaats hierin de content die je hiervoor kunt gebruiken.

Wek je bijvoorbeeld sympathie op door je storytelling? Komt je autoriteit naar voren in de blogs, whitepapers, demonstratievideo’s die je aanbiedt, is je sociale bewijskast in de vorm van testimonials overtuigend, …?

Hulp nodig bij je onlinemarketingstrategie? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek.