Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe goede content schrijven voor je webshop?

Je bent een webshop gestart en bent overtuigd van je producten. Zijn je prospects dat ook? En gaan ze over tot conversie? Heb je eigenlijk goede content? Waar hou je rekening mee? Lees hier de schrijftips.

Een webshop met een ziel

Veel e-commerce bedrijven lijken een zielloos, groot en ontoegankelijk bedrijf. Er is geen interactie met de bezoekers, producten worden gewoon aangeboden, van verkopen is er nauwelijks sprake. Het kan anders! Geef je webshop een ziel, een gezicht. Maak het voor je bezoekers boeiend. Zo onderscheid je je van de rest.

Tell us your story!

Mensen denken in verhalen. Beter nog, ze houden er van! Gebruik dit. Vertel het verhaal van je bedrijf, merk of product. Verhalen overtuigen meer dan droge beschrijvingen. Je content krijgt erdoor meer betekenis. Het voelt minder aan als een verkooppraatje, de inhoud overtuigt meer, je krijgt meer betrokkenheid.

Content als de stem van een verkoper

In een winkel maken verkopers de klanten wegwijs. In een webshop neemt de content deze rol over. Natuurlijk ben je er zeker van dat je producten goed zijn. Maar geloven je prospects dit zomaar? Je alleen op de producten focussen is niet voldoende. Dit is een een veelgemaakte fout in e-commerce. Focus op de klant en minder op wat je als bedrijf wilt vertellen. 

Ga in de schoenen van je prospects staan

De vraag die de bezoekers van je webshop stellen is: “Wat heb ik hier aan?”. Je shop moet iets voor hun betekenen. Wees hier bewust van. Wat hebben ze nodig en hoe beantwoordt het aanbod hun vragen en behoeftes? Maak persona’s om een duidelijk beeld te krijgen van je prospects.

Spreek de bezoekers op de juiste manier aan. Gebruik de taal van je klant en schrijf klantgericht. Schrijf vanuit zijn voordeel. Gebruik actieve taal en de juiste tone of voice. Vermijd ‘wij, ik en ons’ maar gebruik van ‘u en jij'. Doe dit consequent voor alle teksten van de webshop.

7 SCHRIJFTIPS VOOR INTERESSANTE PRODUCTBESCHRIJVINGEN

  • Welk voordelen krijg ik?
    Neem niet klakkeloos de productinfo van de producent over voor je productomschrijvingen. Beschrijf de voordelen van je producten. Welk plezier levert het op, welke pijn neemt het weg? Maak voor elk product een lijst met voordelen. En bouw hiermee je copy op. Het product krijgt zo meer persoonlijkheid. Specifieke producteigenschappen plaats je in bullets eronder. Zo zijn deze in één oogopslag duidelijk.
  • Vertel het verhaal van je product
    Je product heeft ook een verhaal. Hierdoor kunnen prospects zich het product beter voorstellen. Dit verhaal mag kort zijn. Vertel bijvoorbeeld over de productontwikkeling, het testen, de bevoorrading, … Je product wordt interessanter en het gevoel van kwaliteit vergroot.

    Enkele tips: Maak het verhaal concreet en compact. Beperk je tot één idee per verhaal. Onverwachte verhalen die entertainen, betrekken of  verkopen, doen het goed.
  • Top combinatie: feit en verhaal
    De meest interessante productbeschrijvingen combineren verhalen met feiten. Verhalen zetten de bezoeker aan tot actie, feiten helpen hen om de aankoop te verantwoorden. Feiten vergroten de geloofwaardigheid wel maar maken de content niet overtuigend. Gebruik feiten met cijfers. Cijfers stoppen afdwalende ogen. Dit houdt de lezers alert en het komt geloofwaardig over.
  • Je klanten als brand advocates
    Klantenrecensies werken. Laat klanten hun gekocht product beoordelen en plaats de recensie op de pagina bij het product. Dit beïnvloedt het maken van een keuze bij je prospects. Je gelooft toch ook eerder een klant dan het bedrijf zelf? User generated content zorgt voor dat extra duwtje in de rug. 
  • Schrijf kort en eenvoudig
    Surfers lezen niet, ze scannen. Zoals voor alle teksten online geldt, werken deze het best als ze kort en eenvoudig zijn. Drie à vier zinnen voor een productbeschrijving is voldoende. Langere copy splits je op in alinea’s. Het taalgebruik moet ook simpel zijn. Gebruik actieve zinnen. Vermijd vakjargon en ouderwetse woorden.
  • Vermijd holle woorden
    Holle woorden zijn woorden die vaak gebruikt worden maar waar de betekenis onduidelijk of vaag is. Gebruik woorden waar mensen zich iets bij kunnen voorstellen. Ook goed zijn zintuigelijke of emotionele woorden, deze doen de lezer iets voelen.
  • Gebruik adjectieven met mate
    Adjectieven zijn de wijnsaus voor je product. Ze vertellen hoe je product er uitziet, wat het doet en wat de voordelen zijn. Maar gebruik ze met mate! Een tip is om één adjectief per zelfstandig naamwoord te schrijven. Zo bespaar je je prospects een leesmigraine. Want teveel adjectieven vertragen het lezen.

VERDER NOG DIT:

Duidelijke call-to-actions

Niet alleen zijn de productomschrijvingen belangrijk. Ook moet je nadenken over de korte teksten voor het menu, titels, buttons enzovoort. Een klant moet naadloos naar de volgende actie geleid worden. Heldere copy is daarom belangrijk. Schrijf dus duidelijke call-to-actions en beweeg je klanten.

SEO voor je e-commerce?

En scoort de copy van je e-commerce ook in Google? Zorg voor productomschrijvingen die relevant, uniek en geoptimaliseerd zijn. Hier gaan we later dieper op in.  

Lees je teksten altijd na!

Een tip die voor de hand ligt maar toch vergeten wordt: lees de teksten voor je webshop na. Beter nog, laat ze nalezen. Je wilt je geloofwaardigheid niet verliezen doordat je teksten vol spellings- en schrijffouten staan. Beetje amateuristisch, denk je niet?

WAAROM EEN COPYWRITER VOOR JE E-SHOP?

Een copywriter kruipt met gemak in de huid van je prospects. Hij schrijft jouw productbeschrijvingen zodat je potentiële klant de voordelen ziet. Verder zet hij graag de pet van een verkoper op. Met interessante, foutloze teksten die overtuigen in de aanbieding. Zo wijst jouw webshop content de weg naar meer conversie.

Voor een webshop is goed geschreven content aangewezen. Geef de shop een ziel en laat de content verkopen. Schrijf klantgericht, combineer feiten en verhalen en vertel de voordelen van je producten. Hou ook de tips voor online teksten in het achterhoofd. Je zult zien, je prospects worden sneller klant.

Je webshop content door een copywriter laten (her)schrijven? 

Schakel ons in.