Overslaan en naar de inhoud gaan

Explanimations, iets voor jouw online marketing?

We zijn fan van sterke copy, toch weten we dat dit niet de enige vorm van content is. Animatie en explanimations, daar zit toekomst in. Begin er daarom nu mee. Wat is het en hoe begin je er aan? Ontdek of uitleganimaties wat voor jouw online marketing zijn. 

Storytelling en animatie, een ijzersterk duo

Vorige keer hadden we het over Storytelling. Videoanimatie is dan een logisch gevolg. Waarom? Met een animatie kan je het verhaal van je bedrijf, merk of organisatie op een luchtige en creatieve manier delen. Je verhaal maakt of breekt je animatie. Om een goede animatie te maken, zet je best de sterktes van Storytelling in. De combinatie van de twee creëert betrokkenheid. Een ijzersterk duo dus.

Explanimation uitgelegd

De term explanimation is een samentrekking van de woorden explanation en animatie. Explanimations of uitleganimaties informeren op een luchtige manier in de vorm van een animatie. Het is video marketing waarbij het nuttige aan het aangename wordt gekoppeld.

Waarom een explanimation gebruiken?

  • Deel complexe informatie gemakkelijker
    Als het een strijd zou zijn, dan wint visuele content van geschreven content. Want met beeld kan je op korte tijd meer zeggen dan met woorden. In een explanimation combineer je beide. Je steekt complexe informatie in een aantrekkelijk, vlot jasje. Zo onthouden je kijkers de info veel gemakkelijker.
  • Toon de identiteit van je bedrijf, organisatie of merk
    Laat je visuele identiteit zien. Trek je huisstijl door naar je explanimations. Gebruik dezelfde kleuren, lettertypes, lay-out, … Hierdoor zorg je voor herkenning bij je klanten. Communiceer ook de merkwaarden van je bedrijf door een (hoofd)personage deze waarden, kenmerken te geven. Hij is dan de belichaming van je bedrijf. Of maak een personage waarmee de kijker zich identificeert.
  • Schep je eigen ideale wereld
    Bedrijfsvideo’s zijn ook interessant maar hebben hun beperkingen. Met animaties ben je niet afhankelijk van de realiteit. Speel voor god en creëer een ideale, nieuwe wereld. Onderscheid je van de concurrentie dankzij je unieke stijl, humor,... Of toon je toekomstvisie zodat klanten weten waarvoor je staat en wat ze mogen verwachten.

Hoe begin je aan een explanimation?

Animeren laat je over aan de experts. Maar voordat dit zover is, gaat er een heel proces aan vooraf.

  • Start met een goede briefing
    Zonder doel is elke richting verkeerd. Denk na voor je begint. Een goede briefing is hierbij essentieel. Weet daarom het antwoord op deze vragen: Wie is de doelgroep? Wat wil je vertellen: Wat is het probleem en wat is je oplossing hiervoor? Wat zijn de voordelen? Hoe werkt het?
  • Pijnig je hersenen voor een goed concept
    Pijnig je hersenen in een stevige brainstormsessie. Het concept of verhaal maakt of breekt je explanimation. Wanneer is je concept goed? Als het in één zin te vatten is. Verwerk daarom één gedachte of boodschap in je animatie. Gebruik de modellen AIDA (attention, interest, desire, action) en SUCCES s (Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emotional, Stories) van Chip & Dan Heath  als leidraad. Denk vooral aan het gedeelte ‘unexpected’. Wees niet tevreden met het eerste idee dat in je opkomt.
  • Vergeet de held niet
    Een heldenverhaal is plezant. Een held gebruiken is een gepast hulpmiddel om je verhaal te schrijven. En je kijkers identificeren zich emotioneel gemakkelijker met een personage. Hij moet zelfs niet perfect zijn! Dat maakt hem menselijk.
  • De voice-over
    Gebruik je een voice-over? Dan maak je deze best eerst. Eerst klank, daarna beeld. Gebruik hiervoor spreektaal en varieer in korte en lange zinnen. Herhaal belangrijke informatie, zo wordt het beter onthouden. Las momenten van stilte in en eindig met een heldere call to action.
  • Geef je verhaal houvast met visuele aanknopingspunten
    Zoek visuele aanknopingspunten. Dit maakt het veel gemakkelijker om je beeldverhaal op te bouwen. Denk hierbij ook aan narratieve elementen.
  • Begin te schrijven
    Maak een samenvatting van je ideeën, begin daarna met een kort verhaal en laat deze verder evolueren in een uitgebreid scenario met storyboards.
  • Een korte explanimation
    Hou je explanimation kort, het is namelijk de bedoeling informatie op een betere manier te brengen. Je houdt de kijker bij de les. Zoals je wel weet is de concentratie van de surfer beperkt. De ideale duur van een animatie ligt tussen de 1 à 3 minuten.
  • Laat een expert je animatie maken
    Vanuit de gedachte dat een mens niet alles kan, raden we aan om het animeren van je animatie over te laten aan een expert. Vertel hem duidelijk wat de bedoeling is. Weet ook precies wat je budget is, zo kom je niet voor verrassingen te staan.
  • Verspreid je nieuwe content
    Voordat je je explanimation de wereld in stuurt, is het verstandig om feedback te vragen aan mensen uit verschillende doelgroepen. Zijn de reacties positief, dan kan je je nieuwe visuele content verspreiden. Plaats de animatie op je website, je blog, sociale media, YouTube, nieuwsbrieven,... Hoe meer de beelden bekeken en gedeeld worden, hoe succesvoller je explanimation is. Weet bijvoorbeeld dat YouTube na Google de meest gebruikte zoekmachine is. Hoe meer je animatie is bekeken, hoe hoger hij scoort in de YouTube zoekresultaten.

Wanneer een explanimation inzetten in het verkoopproces?

Explanimations passen in elke fase van het verkoopproces. Wil je je producten of diensten tonen? Een bepaald idee of concept voorstellen? Dat kan. Wek de interesse van prospects tijdens een eerste kennismakingsgesprek of geef een aanvulling op je marketingmateriaal. Geef twijfelaars dat laatste duwtje in de rug om over te gaan tot actie. En wat dacht je van video in een eerste e-mail? Wek meteen sympathie op en vind ingang bij je prospect. Je zult zien dat het rendement en de acties stijgen.

Explanimations of uitlegvideo’s zijn interessante tools voor je online marketing. De combinatie van Storytelling en het visuele aspect, zorgt dat je kijkers de informatie in een hapklare animatie voorgeschoteld krijgen. Onderscheid en profileer je door de unieke stijl van je bedrijf, organisatie of merk te tonen in een explanimation.

Wil je je verhaal laten uitschrijven of verbeelden?

Geef ons een seintje, dan kijken we wat we voor je kunnen betekenen.